DIENSTBAARHEID
Een organisatiestructuur wordt bepaald door de verdeling van de taken en de wijze waarop deze taken gecoördineerd worden. Een organisatie komt het beste tot z'n recht wanneer de top dienstbaar is aan hen die het werk uitvoeren: Leiding geven door dienstbaarheid.
De operationele kern of basis (1) wordt ondersteund door de top of het strategisch management (2) en beiden worden met elkaar verbonden door het middenkader (3). Dat wordt op zijn beurt geflankeerd door de technostructuur (4: planning, inkoop, verkoop) en het ondersteunend personeel (5: kantine, schoonmaak, juridische zaken & financiën).
De taken vallen uiteen in:
- verantwoordelijkheden: de verplichting om er voor te zorgen dat iets goed verloopt
- bevoegdheden: het recht om opdrachten te geven en beslissingen te nemen
- Iedere medewerker is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn of haar taken.
- De taken zijn passend bij de genoten opleiding en opgedane ervaring.
- De leiding schept de voorwaarden voor verbeteringen.