spreek aan
GEDRAG
Gedrag betekent dat de persoon of doelgroep in actie komt. De doelgroep gaat bijvoorbeeld een product kopen, rijdt een andere route, wordt lid van een vereniging of houdt zich nu wel aan de afspraken. De doelgroep zal verandert alleen veranderen als de houding voldoende positief is.
Mensen blijken het lastig te vinden elkaar aan te spreken op ongepast gedrag of op foute handelingen. Voor een verbetercultuur is het van belang dat er ruimte gegeven wordt dit juist wel te doen. Praat met elkaar, niet over elkaar.
Wanneer je een collega aan wilt spreken doe dat dan vriendelijk maar wel beslist. Schoffeer niemand maar draai er ook niet omheen. Gebruik humor waar dat kan. En, bovenal, sta zelf ook open voor opbouwende kritiek en verbeterpunten.
Niemand is te groot om van de ander te leren. Pak je kans!
Bij het maken van fouten is het van belang dat er goede afspraken worden gemaakt om herhaling te voorkomen. Ook wanneer er een verbetering is doorgevoerd blijft de kans op terugval steeds aanwezig. Borging middels Poka Yoke is het mooist omdat dan de fout domweg niet meer gemaakt kan worden. Wanneer dit niet lukt moeten er afspraken gemaakt worden die op eenvoudige wijze vastgelegd worden in een duidelijke EenPuntsLes (EPL).
spreek af