communicatiekleuren
COMMUNICATIE
Zonder goede communicatie kun je in een organisatie niet samenwerken. Het gaat om transparante communicatie van boven naar beneden en vice versa. Horizontale communicatie is ook van wezenlijk belang. Medewerkers in elke laag maken onderling afspraken en moeten ook bereid zijn daar elkaar op aan te spreken.
Communicatie kent 3 aandachtsvelden: Kennis - Houding – Gedrag
Kennis
Kennis gaat over dat wat je wilt overdragen aan informatie en aan wie. Je geeft de doelgroep bijvoorbeeld inzicht in wat je doet als organisatie, wat een project inhoudt, hoe een product werkt, waar een merk voor staat, wat een probleem, oorzaak of oplossing is.
Houding
De houding van een persoon of doelgroep kan negatief, neutraal of positief zijn. Op basis van voldoende juiste kennis, kan de houding van de doelgroep worden veranderd. Het gaat er om dat je de houding van doelgroepen wilt beïnvloeden hoe zij staan tegenover de organisatie, het product, de verandering, het project, het merk etc.