en vastberaden

DOELGERICHT

Het startsein voor verbetering ligt in handen van de bestaande opdrachtgevers of bij hen die dat nog niet zijn. Kijk steeds naar specificaties, levertijd en kosten van product of dienst. Houd rekening met verhoudingen in de maatschappij en wees bewust van het belang van een aangename en veilige leefomgeving. Soms worden voorwaarden van buiten opgelegd. Een regelmatige review van verliezen en kosten is ook een inspiratiebron voor zinvolle verbeteringen.

Spreek met de opdrachtgevers en luister naar eisen, wensen, verbeterpunten en klachten.

Een gedegen marktonderzoek en SWOT analyse van de Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen houden een onderneming doelgericht. Visie en Missie sluiten aan op mogelijkheden in de markt en zijn bepalend voor de te stellen doelen voor bedrijf, afdeling en iedereen afzonderlijk. Een SOAR-analyse focust zich op de sterke punten van een organisatie en onderzoekt hoe deze kunnen worden ingezet om te profiteren van de kansen waarmee een organisatie wordt geconfronteerd. SOAR staat voor sterktes (Strengths), kansen (Opportunities), ambities (Aspirations) en resultaten (Results). Sterktes en kansen richten zich op de huidige situatie van een organisatie, terwijl ambities en resultaten zich richten op uw gewenste toekomstige situatie.

Net als een SWOT-analyse kan de SOAR-analyse dienen om doelstellingen te formuleren. Maak de doelstellingen Specifiek, Meetbaar en Ambitieus. Wees Realistisch en houd je aan het afgesproken Tijdpad. Evalueer verbeterstappen regelmatig, leer, stel bij en borg!